Navigácia pre cyklistov - úvod
Po žiadostiach od kamarátov ohľadne pomoci s výberom cyklistickej navigácie som sa rozhodol napísať k tejto téme zopár informácii aj pre cyklistov bez technického zamerania. Dnes už turistickú navigáciu bežne využívajú aj cyklisti. V tomto článku sa pokúsim zjednodušene popísať ako navigácia funguje a na čo si treba pred kúpou dávať pozor.
V tomto článku len zhrniem základné veci ohľadne navigácii, v ďalších článkoch sa bližšie zameriam na navigácie pre cyklistov.
Čo je to navigácia?
Intuitívne všetci tušíme, zapnem zariadenie a počúvam kam mám ísť...
GPS vs. navigácia
GPS (global position system) je súčiastka (modul), ktorý zistí našu aktuálnu polohu v podobe zemepisných súradníc. Tieto údaje posiela satelit pravidelne do nášho zariadenia (mobilu, autonavigácie, fotoaparátu), napr. každých 10 sekúnd.
Na efektívne využívanie týchto informácií sa starajú programy, ktoré máme uložené v zariadeniach. Vo fotoaparátoch sa zvyčajne táto informácia (o polohe) iba priloží k fotke (nič viac nepotrebujeme).
Zariadenia s navigáciou vedia tieto informácie využiť lepšie. Súčasťou navigácií je:
- GPS modul na získavanie informácii zo satelitov
- mapy (v podobe obyčajných obrázkov: turistické, automapy, satelitné, naskenované)
- informácie o miestach (súradnice ciest, budov, jazier, bankomatov, obchodných domov a pod.)
- používateľské informácie (informácie, ktoré si uložil / zaznamenal človek alebo prístroj pri používaní zariadenia napr. trasy, ktoré sme nedávno aktualizovali, počet kilometrov, naše obľúbené miesta, posledná pozícia ...)
Pozn.: treba vedieť tieto body rozlišovať, okrem GPS modulu sú ostatné informácie uložené v pamäti nášho zariadenia. Keď si kúpite ľubovoľný produkt s popisom, že obsahuje GPS prijímač, neznamená to, že dokáže navigovať.
Navigácia
Keď sa povie navigácia, väčšina si predstaví autonavigáciu, ktorá ukazuje polohu a šípku na mape s hlasovým komentárom.
K tomu však potrebujeme okrem aktuálnej polohy a máp aj ďalšie informácie o mape. Treba si uvedomiť, že program nevie čítať z mapy (nedokáže na základe modrej farby zistiť, že sa v ceste nachádza jazero).
Mapa je len obrázok a slúži pre nás, nie pre program. Informácie o objektoch (budova, cesta...) sú uložené oddelene. Ľahko sa teda môže stať, že na mape sa nám zobrazuje cesta, po ktorej ideme, ale navigácia o tejto ceste nevie. Alebo na mape cesta nebude zakreslená ale podľa informácii o lokalite navigácie radí pokračovať v ceste.
Navigácia vs. turistická/cyklistická navigácia
Turistická navigácia je program, ktorý na základe polohy získanej zo satelitov zobrazí a sleduje našu polohu na mape. Zariadenie teda pozná našu polohu a polohu cieľa, ale nevie nič o teréne. Vzdialenosť k cieľu meria vzdušnou čiarou.
Aj napriek tomu, že nás nedokáže presne navigovať, vie nám poskytnúť množstvo užitočných informácií z údajov o našom pohybe a našej polohe:
- aktuálnu nadmorskú výšku, aktuálnu rýchlosť, aktuálnu polohu, vzdušnú vzdialenosť k cieľu (či inému bodu na mape)
- trasu, ktorú sme prešli (dĺžka trvania, počet kilometrov, prevýšenie)
- zobrazenie trasy na mape (v podobe čiary)
Ako spraviť aj z takéhoto zariadenia aspoň čiastočnú navigáciu? Keď už sme došli do cieľa a uložili si trasu, môžeme sa po prejdenej trase navigovať naspäť na začiatok. Takisto si môžeme informácie o trase vymieňať s kamarátmi, ktorí trasu už absolvovali alebo ju stiahnuť z internetu. Cyklistickú trasu môžeme aj sami dopredu naplánovať a uložiť (napr. cez mapy od Googlu).
V čom je teda rozdiel ?
Základný rozdiel medzi navigáciou a turistickou navigáciou je ten, že pri použití autonavigácie máme k dispozícii informácie o mape (cesty, križovatky, dopravné obmedzenia) a môžeme ich využívať na zistenie presnej trasy od začiatku po koniec.
Pri turistických navigáciách si musíme tieto informácie získať alebo vytvoriť sami. Čo si neuložíme, o tom navigácia nevie.
Porovnanie turistickej navigácie a autonavigácie
Stručné porovnanie navigácií slúžiace na vysvetlenie rozdielu medzi turistickou / cyklistickou navigáciou a autonavigáciou.
Autonavigácia – výhody
- detailné informácie o skutočnom teréne (poloha ciest, riek, budov, križovatiek, ulíc s číslami)
- vyhľadávanie na mape
- hľadanie bodov záujmov v okolí (najbližšia vlaková stanica, reštaurácie, múzeá ...)
- výpočet dĺžky trasy, predpokladaný čas príjazdu do cieľa
- možnosť vyhnúť sa niektorým miestam (napr. diaľniciam, spoplatneným cestám)
Autonavigácia – nevýhody
- drahšia (treba pravidelne aktualizovať mapy aj informácie o mapách)
- mimo ciest je nepoužiteľná (nie sú informácie o cyklistických chodníkoch ani lesných cestách)
- nemožnosť zvoliť vlastné mapy (mapy sú dodávané spolu s prístrojom, mapy konkurencie ani vlastné tam nedostanete)
Turistická navigácia – výhody
- ľahká výmena máp (turistická, cyklistická, satelitná ...)
- možnosť stiahnutia rôznych trás z internetu, či príprava vlastných
- súhrnné štatistiky o trase (vzdialenosť, čas, nadmorská výška, zobrazenie na mape)
Turistická navigácia – nevýhody
- nemožnosť vyhľadávania miest, vyhľadávanie len podľa dopredu uložených bodov (tzv. waypointy) alebo súradníc
- bez automatického výpočtu trasy
Ak teda plánujeme výlet po cestách, nie je na škodu autonavigácia, v teréne nám však veľmi nepomôže.
Tým by som ukončil úvod do cyklistickej navigácie. Nabudúce sa lepšie zameriam na konkrétne turistické a cyklistické navigácie (trošku aj autonavigácie).
26. 6. 2011 22:31
Prečítané 5483
» Články od autora
Elektrický bicykel kontrolovaný mobilom (30. 9. 2011)
Automat na bicykle (25. 7. 2010)
Rotoped – ako trénovať (29. 3. 2009)
Oprava defektu za pár minút (29. 8. 2012)
Typy bŕzd (2. 3. 2008)
Neviditeľná cyklistická prilba - airbag pre cyklistov (15. 8. 2011)
» Podobné články
GPS alarm ochráni bicykel a zavolá pomoc pri nehode (22. 2. 2018)
Ako vytvoriť mapu do navigácie (2. 8. 2011)
Navigácia pre cyklistov - OruxMaps (16. 7. 2011)
Navigácia pre cyklistov - porovnanie GPS zariadení (11. 7. 2011)
Cyklopočítač Cerevellum (18. 3. 2008)