Prehadzovanie

bike

Dnes už si bicykle bez prevodov mnohí ani nedokážeme predstaviť. Prehadzovanie rýchlostí patrí k najlepším vylepšeniam v porovnaní so staršou generáciou bicyklov. Každý športový bicykel už má možnosť radiť prevody. Aj keď disponujú množstvom prevodov, nie vždy ich vieme správne používať.


Na úvod zhrniem pojmy, ktoré sa často vyskytujú v súvislostiach s radením rýchlostí na bicykloch:

ozubené kolesá – menšie kovové kolieska ohraničené zubami, na ktorých drží reťaz

prevodníky – predné ozubené kolesá

pastorky – zadné ozubené kolesá

prehadzovač – súčiastka meniaca prevod na pastorkoch

prešmykovač – súčiastka meniaca prevod na prevodníkoch

riadiaca páka / riadiaci mechanizmus – mechanizmus na radenie prevodov

prevodový pomer – pomer počtu zubov na jednotlivých ozubených kolesách (vysvetlím neskôr)

Pre jednoduchosť sa v článku budem vyhýbať náročnejším výrazom.

Radiace mechanizmy

Na riaditkách sa nachádzajú dva riadiace mechanizmy. Pravý slúži na radenie zadného prevodu a ľavý na radenie predného prevodu. V súčasnosti najpoužívanejšie mechanizmy radenia prevodov sú:

jednopáčkové

otočné (shift)

dvojpáčkové

cestné/pretekárske

Jednopáčkové radenie na bicykloch je jeden z prvých spôsob radenia. Dnes sa používa hlavne na lacnejších bicykloch, prípadne ako náhrada za otočné, ktoré nevyhovujú každému.

Otočné radenie je o niečo novšie a princíp bol prevzatý zo starších motocyklov. Výhodou je rýchlejšie a jednoduchšie preraďovanie. To je však súčasne aj ich nevýhodou, keďže sa občas podarí preradiť, aj keď to nebolo v úmysle.

Dvojpáčkové radenie je v súčasnosti asi najžiadanejšie. Každý riadiaci mechanizmus (zadný aj predný) sa ovláda dvomi páčkami. Jedna slúži na zníženie prevodu, druhá na zvýšenie. Tento mechanizmus je síce zložitejší, ale kto si zvykne tak iný už zvyčajne nechce.

Cestné a pretekárske bicykle mávajú radenie upravené. Niektoré staršie modely majú riadiacu páku aj na ráme a niektoré využívajú stláčací mechanizmus (prepínacie tlačidlá).

Každý z typov radenia prešiel istým vývojom, čiže novšie jednopáčkové sú určite kvalitnejšie ako staršie otočné mechanizmy a pod.

Výber prevodov

Veľa ľudí si vyberá bicykel podľa množstva prevodov. To však nemusí byť (a často ani nie je) správna voľba. Je potrebné pozerať aj na prevodový pomer ozubených kolies. Okrem toho si mnoho ľudí mylne myslí, že keď má vpredu 3 ozubené kolieska a vzadu 9, tak má k dispozícii 27 prevodov. To však nie je pravda. Teoreticky ich súčin dosahuje 27, ale všetky kombinácie nie sú vhodné a môžu prevodový mechanizmus poškodiť (popíšem neskôr).

Okrem samotného prevodového pomeru je pri jazde do kopca vhodný tzv. ultra-ľahký prevod. Ide o posledné ozubené koliesko (to najväčšie zo zadných ozubených kolies), ktoré je podstatne väčšie ako ostatné (resp. rozdiel medzi ním a o jedno menším je väčší ako zvyšné rozdiely medzi ozubenými kolieskami vzadu). Je to špeciálny prevod určený do kopcov.

Princíp radenia

A teraz prejdeme k samotnému radeniu prevodov. Mnoho cyklistov disponuje bicyklom s veľkým množstvom prevodov a aj tak ich nevie využiť (alebo využíva nesprávne), čo vedie hlavne k predčasnej únave alebo bolesti tela. Pedálovanie na bicykli by malo byť rovnomerné, skúsený cyklista by mal zvládnuť otáčať pedálmi v pravidelnom rytme (v závislosti od terénu). Ak sa zmení povrch vozovky napríklad na mierny kopec, tak je lepšie prispôsobiť tomu prevod a otáčať pedálmi stále v rovnakom tempe: čiže vaša reakcia na zmenu terénu by nemala byť zmenou rýchlosti otáčania pedálov, ale zmenou prevodu.

Tým minimalizujeme možnosť únavy, stačí si nájsť svoj režim (frekvenciu) otáčania. Samozrejme, že to nie je možné vždy. Ale veľmi často vidím ľudí, ktorý zvolia ľahký prevod a otáčajú takou rýchlosťou, že sa mi až hlava točí :) Ďalší častý zlozvyk je rozbehnúť sa na ťažkom prevode, prestať pedálovať a nechať sa voziť. Pokiaľ nohy budú pravidelne pracovať, menej sa unavia ako keď ich budete striedavo siliť a oddychovať.

Ako preraďovať

Aj tu robia mnohí chyby. Preraďovať je vhodné len počas (pravidelného) pedálovania. Bez otáčania pedálov sa reťaz nepresunie. Keď je reťaz napnutá (v dôsledku pomalého alebo silového pedálovania) tak sa ťažšie presúva z ozubených kolies a môže nastať je vypadnutie, či nebodaj pretrhnutie. Takisto ozubené kolesá takýmto prehadzovaním trpia.

Pred zmenou prevodu (a počas) musíte mať teda reťaz v pohybe (aktuálna rýchlosť bicykla nie je podstatná pre samotný akt prehadzovania, podstatná je rýchlosť otáčania pedálov resp. rýchlosť pohybu reťaze).

Voľba prevodov

Preraďujeme vždy, keď pociťujeme, že otáčame pedálmi prirýchlo alebo pomaly. Avšak nie je možné voliť ľubovoľnú kombináciu.

Predné ozubené kolieska sú radené od najväčšieho (=najťažšieho) po najmenšie a zadné od najmenšieho (najťažšieho) po najväčšie (najľahšie). Vzadu teda plnia funkciu opačne ako vpredu.

Ideálne je prehadzovať tak, že ak je reťaz na najväčšom ozubenom kolese vpredu (najťažší predný prevod), tak volíme približne z prvej polovice najmenších ozubených kolies vzadu (teda najťažších). Absolútne nevhodné je voliť prevody spôsobom vpredu najľahší (najmenšie ozubené koliesko) a vzadu najťažší (najmenšie ozubené koliesko). Dochádza tak ku kríženiu reťaze, prípadne jej príliš veľkému uvoľneniu.

Pre bližšie vysvetlenie si všimnite schému prevodov (zdroj: manuál k bicyklom author):

Technologický princíp prevodov

Pár slov o princípe prehadzovania z hľadiska konštrukcie. Tento odstavec je skôr pre objasnenie prevodov. Niektorým sa môže zdať zvláštne, že najťažší prevod získame práve voľbou predného najväčšieho ozubeného kolieska a zadného najmenšieho. Vysvetlenie je jednoduché:

Predné najväčšie ozubené koliesko môže mať napríklad 52 zubov (drážok) a zadné najmenšie ozubené koliesko 13. Z toho vyplýva, že keď otočím pedálom jednu otočku, otočím predné ozubené koliesko s 52 zubmi raz a takisto sa musí posunúť aj zadné o 52 zubov. Keďže zadné ozubené koleso má len 13 zubov, tak sa otočí 52/13 = 4 krát. Záver: jedným otočením pedálov otočím koleso bicykla 4 krát. Rovnako to funguje aj pri najľahšom prevode. Z tohto dôvodu je dôležité pozerať na veľkosť ozubených kolies, nie na ich počet.

  • Currently 4.00/5

Priemerné hodnotenie: 4.0 (počet hlasov: 1)

Hlasovať môžu len prihlásení užívatelia

» Diskusia k článku (0) - pridať komentár

Bmatias
30. 7. 2010 16:56
Prečítané 30863

» Podobné články

Žiadne podobné články.


Bikeweb.sk


bike

19.4.2024
slnko 6:00 - 20:02
Sviatok: Jela

Ďalšie sekcie

Bikeweb odporúča

Najčítanejšie články

Reklama

Kvízy