bike

Rekreačné otužovanie

Cieľom otužovania je zlepšenie zdravia, telesnej výkonnosti a odolnosti organizmu pred chorobami. Nie je to len plávanie v studenej vode, čo si asi väčšina ľudí najskôr predstaví pod týmto pojmom. Rekreačné otužovanie je pre každého a dá sa trénovať rôzne.


Vo všeobecnosti možno rozdeliť otužovanie na dve skupiny: pre rekreačných a pokročilých (športových) otužilcov.

Rekreačné otužovanie pre začiatočníkov

Ja sa budem venovať najmä tejto kategórii. Ide najmä o aktivity:

  • sprchovanie studenou vodou

  • saunovanie

  • športovanie/pohyb na čerstvom vzduchu (po celý rok - aj v zime) v tenkom (primeranom) oblečení, napr. bicykel, prechádzky, jogging, beh

Ako začať s otužovaním

S otužovaním je najlepšie začínať v teplých mesiacoch. V zime by sme mohli ľahšie prechladnúť, pokiaľ nie je naše telo dostatočne zvyknuté na chlad. Treba postupovať pomaly: na začiatok postačí pár minút v studenej vode, prípadne striedanie teplej a studenej sprchy (zakončené studenou sprchou). Najlepšie je hneď ráno vojsť na pár minút do studenej sprchy. Po sprche sa treba ihneď utrieť.

Ako doplnok k cyklistike, zlepšeniu fyzickej kondície a zdravia bohato postačí aj rekreačné otužovanie.

Športové otužovanie

Pod športovým otužovaním sa myslí najmä plávanie v studenej vode (pod 10 stupňov). Pokiaľ sa chcete otužovaniu viac venovať, odporúčam pozrieť priložené odkazy. Športovému otužovaniu sa bližšie venovať nebudem.

Na čo si dať pozor pri otužovaní

  • Hlavu z otužovania vynechávame: ani pri kúpaní v studených jazerách, ani v sprche hlavu do vody neponárame. Dôvodom je, že mozog nemusí správne reagovať na chlad a vám sa môže stať, že zle odhadnete dĺžku pobytu pod studenou vodou.

  • Nezabúdať na pohyb: tak ako pri športovaní v chladnom počasí, tak aj pri studenej sprche sa musíme hýbať. V žiadnom prípade sa nemôžeme posadiť do vane a liať na seba studenú vodu rovnako ako si v chladnom počasí nesadneme v parku kvôli oddychu.

  • Prestávka po chorobe: po prekonaní choroby sa odporúča niekoľko dní otužovanie vynechať (približne toľko, koľko trvala choroba), lebo organizmus je ešte vyčerpaný.

  • Pozor na alkohol, lieky: alkohol a niektoré lieky spôsobujú znížené vnímanie teploty (utlmujú vnímanie).

  • Ak vám je po otužovaní zima, hýbte sa pokiaľ sa telo nezahreje. Ak to nepomáha, oblečte sa teplejšie (radšej postupovať pomaly, ako hneď prechladnúť)

Zaujímavé odkazy:
LadoveMedvede.sk
Otužovanie – prevencia pred chorobami

  • Currently 4.00/5

Priemerné hodnotenie: 4.0 (počet hlasov: 1)

Hlasovať môžu len prihlásení užívatelia

» Diskusia k článku (0) - pridať komentár

youki
24. 8. 2012 10:39
Prečítané 1473

» Články od autora


Bikeweb.sk


bike

22.11.2017
slnko 7:25 - 16:11
Sviatok: Cecília

Prihlásenie
Nick:
Heslo:

Ďalšie sekcie

Bikeweb odporúča

Najčítanejšie články

Reklama


Kvízy

Inzercia

  »   Bicykle a iné inzeráty pre cyklistov.      Bezplatná inzercia na bazar.sk.