Sú MCT oleje iba marketing alebo skutočne zlepšujú výkonnosť?

bike

Poznáte MCT oleje? Veľa športovcov ich odporúča na zlepšenie vytrvalosti a športového výkonu. Stojí za týmito odporúčaniami aj vedecký základ alebo len marketing?


Čo sú MCT oleje?

Bežne zastúpené tuky v strave sú zložené z glycerolu a mastných kyselín. Mastné kyseliny podľa počtu uhlíkov v reťazci delíme na mastné kyseliny s krátkym, stredne dlhým a dlhým reťazcom. MCT oleje, medium chain triglycerides, sú tuky zložené z glycerolu a mastných kyselín s dĺžkou 8 – 10 uhlíkov (C). Patria sem 3 mastné kyseliny:

  • kyselina kaprylová (C8),
  • kyselina kaprinová (C10),
  • kyselina laurová (C12).

Sú menej kalorické ako tuky s dlhým reťazcom, v 1 grame MCT tuku prijmeme 8 kcal energie. Bežne sa vyskytujú najmä v kokosovom oleji, no dajú sa nájsť aj v palmovom oleji či mliečnom tuku.

Použitie v športovej výžive

Od 80. rokov 20. storočia sa používajú v športovej výžive kvôli ich vlastnostiam. MCT oleje samotné neaktivujú tvorbu žlče a pankreatickej lipázy. Vstrebávajú sa z tenkého čreva priamo do krvi, čo je pre tuky veľmi netypické. Dokonca pre vstup do mitochondrií, elektrární buniek, nepotrebujú karnitín. Ich rýchle vstrebanie je dôvod, prečo sa používajú a aj ďalej študujú.

Pre nás je však dôležité, či zlepšujú našu výkonnosť a vytrvalosť. Pri vytrvalostných športoch sa ukazuje, že môžu oddialiť vyčerpanie svalového glykogénu, a tým predĺžiť svalovú výdrž.

Štúdie, ktoré boli robené na myšiach, dokazujú, že MCT oleje nezvyšujú hmotnosť myší a zároveň zlepšujú výkonnosť a vytrvalosť v stresových podmienkach vyvolaných nadmernou okolitou teplotou (nad 30 °C). V takýchto podmienkach štandardne výkonnosť klesá. Mechanizmus vplyvu MCT na biogenézu mitochondrií u myší sa podobá na ten náš, čo môže vyvolávať dojem, že MCT budú rovnako fungovať aj u ľudí.

Štúdie na senioroch dokazujú, že podávanie 6 gramov MCT v kombinácii s vitamínom D a leucínom, esenciálnou aminokyselinou dôležitou pri svalovej syntéze, má pozitívny vplyv na silu a výdrž o 13 % a aj na kapacitu pľúc. Stále pretrváva otázka, či by seniori zlepšili svoju výkonnosť aj bez leucínu a vitamínu D. Bohužiaľ, seniori pri tejto suplementácii aj nabrali hmotnosť.

Keď sa niekto zaujíma aj o silové športy, neukazuje sa, že by MCT mali pozitívny efekt na svalovú výkonnosť.

Kokosový olej ako náhrada za MCT oleje

Kokosový olej môže byť z marketingových dôvodov nahradzovaný za MCT oleje. Kokosový olej je z viac ako 60 % tvorený MCT tukmi, no väčšina z toho pripadá na kyselinu laurovú (C12). Tá sa niekde označuje aj ako „pseudoMCT“, lebo iba 25 % z nej sa vstrebáva rovnako rýchlo ako ostatné MCT kyseliny. MCT oleje určené športovcom obsahujú primárne kyseliny kaprylovú (C8) a kaprinovú (C10), aby sa zabezpečilo ich rýchle vstrebanie a dosiahli sa účinky, ktoré štúdie popisujú.

Kokosový olej preto nemôžeme brať ako adekvátnu lacnú náhradu za MCT oleje.

Záver

MCT oleje sa naďalej študujú a ich vplyv na náš organizmus pomaly odkrývame. Lenže každý z nás je jedinečný, preto nie je dôležité, či MCT reklamuje ako priam zázračné špičkový cyklista alebo váš sused. Je potrebné vyskúšať si na sebe, aká forma diéty mi vyhovuje. MCT môžu byť pre niekoho cesta. Preto neverme na 100 % iba tomu, čo je trendové, ohodnoťme svoje športové zdatnosti, zisťujme a pýtajme sa, ako veci fungujú, suplementujme kvalitné produkty, a, hlavne, vyskúšajme si diétu na sebe.

Ak sa potrebujete zorientovať vo výživových odporúčaniach alebo hľadáte ďalšie informácie o výžive, neprehliadnite zdravievosvojichrukach.com.

  • Currently 4.00/5

Priemerné hodnotenie: 4.0 (počet hlasov: 1)

Hlasovať môžu len prihlásení užívatelia

» Diskusia k článku (0) - pridať komentár

Bmatias
18. 9. 2021 19:53
Prečítané 90

» Podobné články

Žiadne podobné články.


Bikeweb.sk


bike

19.10.2021
slnko 7:29 - 18:04
Sviatok: Kristián

Prihlásenie
Nick:
Heslo:

Ďalšie sekcie

Bikeweb odporúča

Najčítanejšie články

Reklama

Kvízy

Inzercia

  »   Bicykle a iné inzeráty pre cyklistov.      Bezplatná inzercia na bazar.sk.