Bratislavské nábrežie zo sedla bicykla
Pred vyše rokom a pol prešlo nábrežie Dunaja v Bratislave zásadnými zmenami. Bolo vyrúbaných 243 stromov a vystavaný komplex River Park a Eurovea. Poďme sa dnes pozrieť ako to na promenáde vyzerá teraz a ako sa (ne)zabudlo na cyklistov.
Moja cesta začína pri moste Lafranconi. Idem popri PKO, kde sa vôbec nič nezmenilo. Výzor chodníka má k cykloceste ďaleko a môj postup je spomalený hrboľmi spôsobenými koreňmi stromov. Našťastie na tomto úseku sa nenachádza veľa chodcov, takže nerovnosti sa dajú ľahko obísť.
Hneď ako prídem k slávnemu River Parku mi do očí udrie niekoľko zvláštností. Je tu cykloretardér, ktorý je svetový unikát a tabuľa Spomaľ/Zosadni z bicykla. Jeden pruh cyklocesty je z dlaždíc, takzvaných mačacích hláv. Po cyklistickej ceste sa prechádza množstvo chodcov, na čo tiež upozorňuje tabuľa. Ja som našťastie nestretol zaparkované auto, no kolegovia z cyklokoalície majú iné skúsenosti (http://www.cyklokoalicia.sk/retardery-riverparku). Cyklokoalícia tiež navrhla iné riešenia ako upraviť promenádu, ale neboli vypočuté. Podľa J&T by bolo neestetické pruh pre cyklistov premaľovať na inú farbu. Návrh na umiestnenie výčnelkov vysokých 3 cm oddeľujúcich časti pre chodcov a cyklistov bol tiež zamietnutý. Údajne by to znemožnilo zimnú údržbu promenády a ohrozilo malé deti, ale retardér je v poriadku. Tabuľa aj retardér boli umiestnené na pozemok mesta bez súhlasu dopravného inšpektorátu. Keď sa na to prišlo, investor si rozmyslel umiestniť ďalšie 4 spomaľovače.
Pomáha toto riešenie k bezpečnosti? Väčšina cyklistov retardér obíde po chodníku pre chodcov. Zvyšní cyklisti zrýchlia, aby mohli prekážku preskočiť. Zážitok z peknej jazdy rušia aj terasy patriace ku kaviarňam nalepené tesne na cyklistický chodník. O odstránení terás sa už veľa narozprávalo.
Zvoním zvončekom a pomaly sa dostávam na koniec cyklocesty k Novému mostu, kde musím prejsť na dvojprúdovú cestu až k Eurovei. Eurovea tiež nemá cyklistov v láske. Ani náznak po cykloceste, hoci v územnom pláne je niečo iné. Bol som tam už dvakrát s Critical Mass a vždy sme sa dostali do konfliktu s tunajšou SBS. Naposledy chcela na 120 cyklistov zavolať políciu, lebo „ohrozujeme“ malé deti. Spleťou ciest a okolo parkoviska sa konečne môžem napojiť na most Apolo. Toto napojenie, tak ako celé nábrežie, je úplne necyklisticky riešené. Dúfam, že raz to pochopia aj developéri.
Články na rovnakú tému:
http://bratislava.sme.sk/c/5981107/river-park-brzdi-cyklistov-retarderom.html
http://www.cyklokoalicia.sk/retardery-riverparku/
7. 9. 2011 16:52
Prečítané 2385
» Články od autora
Zmena polohy počas bicyklovania (28. 6. 2009)
Ako na bicykel v zime (24. 12. 2011)
Cyklistika dolu hlavou (24. 6. 2009)
Preprava bicyklov mestskou hromadnou dopravou v Bratislave (20. 1. 2012)
Elektrický bicykel Schwinn (11. 6. 2010)
» Podobné články
Bikesharing v Bratislave na jar 2018 (15. 6. 2017)
Preprava bicyklov mestskou hromadnou dopravou v Bratislave (20. 1. 2012)