Kúpa bicykla

bike

Výber bicykla je jedným z najdôležitejších rozhodnutí, a preto by sa mu mala venovať dostatočná pozornosť. Treba si uvedomiť, že univerzálny bicykel už neexistuje, a preto treba výber zvážiť. Tento návod je určený hlavne tým menej skúseným, ktorí sa chystajú na kúpu.


Najdôležitejšie kritériá pri výbere bicykla sú: typ bicykla, veľkosť rámu, model a zdatnosť cyklistu.

Typ bicykla

Základné rozdelenie bicyklov podľa kategórie je: horské, krosové, trekingové, cestné, freestylové, prípadne detské bicykle. Podľa toho, akému druhu cyklistiky sa chcete a budete venovať, podľa toho si treba zvoliť typ. Podrobnejší popis jednotlivých tipov nájdete v tomto článku: kategórie bicyklov.

Veľkosť bicykla (rámu)

Keď už ste sa rozhodli, aký typ bicykla si kúpite, treba vybrať správnu veľkosť. Voľba správnej veľkosti rámu je veľmi dôležitá pre bezpečnú a pohodlnú jazdu.
Veľkosť bicykla sa delí podľa dĺžky sedlovej trubky. V súčasnosti sú na trhoch rôzne druhy značenia veľkostí, no najčastejšie sa používa veľkosť v palcoch alebo centimetroch, prípadne milimetroch, ojedinele aj značkami (S,M,L,XL).
Správnu veľkosť môžete orientačne určiť aj podľa výšky postavy:

Výška cyklistu veľkosť rámu
(v palcoch) cm mm značenie
do 165 cm 15“, 16“ do 44 cm do 500 mm S
160 – 170 cm 17“, 18“ do 48 cm do 520 mm M
170 – 185 cm 19“, 20“ do 52 cm do 540 mm L
185 – 200 cm 21“, 22“ do 55 cm do 560 mm XL
nad 195 cm 23“, 24“ nad 58 cm nad 580 mm XL

Druhým spôsobom výberu môže byť nasledujúce:
Postavte sa obkročmo nad hornú rámovú trúbku a vzdialenosť medzi rozkrokom a trúbkou by mala byť aspoň 8cm. Toto platí hlavne pri výbere horských a krosových bicyklov, keďže pri nich je častejšie zosadanie z bicykla v náročnom teréne.
Pre cestné bicykle sú odporúčané približne 3 cm.

Tretí spôsob, ako si vybrať správny rám je vypočítať ho podľa vzorca: výšku rozkroku s nohami od seba vynásobte číslom 0,56 čím dostanete veľkosť rámu v centimetroch. Výsledok vydeľte číslom 2,54 čím dostanete veľkosť rámu v palcoch.

Materiál rámu

Výber materiálu rámu už nie je až taký dôležitý, no v krátkosti zhrniem výhody a nevýhody jednotlivých materiálov.
V súčasnosti sa najviac používajú: oceľ, hliník, titan, karbón a ich zliatiny.

  • Oceľový rám
    • Výhody: pružnosť a nízka cena
    • Nevýhody: vysoká hmotnosť (z tohto dôvodu sa používajú rôzne zliatiny ocele, čím je možné znížiť hrúbku trubiek)
  • Hliníkový rám
    • Výhody: nízka hmotnosť, vysoká tuhosť
    • Nevýhody: vyššia cena, malá pružnosť
  • Titánový rám
    • Výhody: pružnosť, tuhosť, nízka hmotnosť
    • Nevýhody: cena (kvôli cene sa veľmi nepoužíva)
  • Karbónový rám
    • Výhoda: vysoká pevnosť a extrémna ľahkosť
    • Nevýhoda: nízka životnosť a cena.

Brzdný systém

Dnes sú najpoužívanejšie dva typy brzdných systémom: brzdy V-brake a kotúčové brzdy. Kotúčové brzdy sú drahšie a náročnejšie na opravu, a preto sa používajú pri drahších bicykloch a pri cyklistoch, ktorí jazdia často a dlho. Ostatným postačia aj brzdy V-brake. Tretím typom u brzdy cantilever, ktoré sú predchodcami V-brake, ale tie sa už veľmi nepoužívajú. Viac o brzdných systémoch v článku: typy bŕzd .

Odpruženie

Predné odpruženie
Dnes je už bežný odpruženie predného kolesa bežné. Odpruženie zabezpečuje pohodlnejšiu jazdu pri jazde nerovným terénom. Takisto viac šetrí predné koleso, keďže koleso nemusí absorbovať taký prudký náraz. Parametrom pri výbere predného odpruženia je tuhosť. Tuhosť musí byť taká, aby sa pri jazde vidlica sama nestláčala a zároveň, aby tlmila nárazy. Pokiaľ sa vidlica často prepružuje na doraz, je treba zvýšiť tuhosť. Pri niektorých je možné nastaviť spätný chod (za aký čas sa má vidlica vyrovnať).
Čiže pokiaľ plánujete jazdu na nerovnom teréne, predné odpruženie je vítané.
Zadné odpruženie
Zadné odpruženie nie je až také výhodné ako predné, keďže pri bežnej jazde zadné koleso často nenaráža. Zadné odpruženie je skôr pre tých, čo sa venujú extrémnejším zjazdom a podobne. Neodporúča sa pri bežnej jazde, keďže je to náročné na chrbticu a okrem toho sa pri jazde do kopca pružina stláča, takže je nutné viac makať, niekedy je šľapanie do kopca so zadným odpružením oveľa náročnejšie ako bežne.

Dámsky alebo pánsky model

V súčasnosti už toto rozdelenie nemá správny názov, lebo tak ako ženy si v poslednej dobe vyberajú hlavne pánske modely, niektorí muži zase dámske. No v porovnaní sa pánske používajú omnoho viac. Rozdiel je len v usporiadaní trubiek. Pôvodný zmysel dámskych bicyklov bol v tom, aby mohli ženy bicyklovať v sukniach (čo sa už asi nerobí).
Pánske rámy sú pevnejšie (nie kvôli materiál, ale vďaka usporiadaniu trubiek znesú väčšie zaťaženie). Dôvodom pre kúpu dámskych býva ľahšie nasadanie.
Ak vyberáte bicykel pre šport, jednoznačne lepšou voľbou je pánsky model.

Cena

V každej opisovanej kategórii nájdete bicykle v rôznych cenových kategóriách. Najlacnejšie od 4000sk (135€) až po niekoľko desaťtisíc. Cena je (väčšinou) priamo úmerná kvalite a výdrži. Treba si zvážiť, koľko plánujete bicykel využívať a podľa toho zvoliť cenovú kategóriu. Nemá zmysel kupovať drahý bicykel, pokiaľ bude iba zavadzať v pivnici.

Kde nakupovať

Myslím, že ti nie je veľa o čom diskutovať. Bicykel jednoznačne kupovať v cyklistickom obchode. Nie len z hľadiska kvality (aj v obchodných domoch môžu byť kvalitné modely), lenže v cyklistických obchodoch sa môžete poradiť s odborníkmi. Takisto sa môžete dohodnúť na pravidelných kontrolách, keďže je málo pravdepodobné, že si všetky opravy zvládnete sami. Okrem toho je možné niektoré komponenty podľa želania upraviť (napr. výber správneho rámu či sedla). Taktiež máte zväčša právu na jednu garančnú prehliadku bicykla (kontrolu po určitých kilometroch) zadarmo. V prípade poškodenia si ľahšie dáte bicykel opraviť. V hypermarketoch by ste ťažko zháňali náhradné diely, alebo opravu poškodených komponentov a v servisných strediskách zväčša neradi opravujú bicykle z hypermarketov, keďže ich stavbu nepoznajú až tak dobre ako vlastné.

Kde ušetriť

Pri kúpe bicykla sa dá aj ušetriť, pokiaľ viete, kedy a kde kupovať. V žiadnom prípade by som nešetril tak, že by som kúpil bicykel z hypermarketu alebo nebodaj od zlodeja na ulici! (Bicykel len s papiermi). Avšak bicykel sa dá kúpiť aj po sezóne. Väčšina výrobcov bicyklov predáva sezónne, čiže má svoj katalóg na daný rok. Na konci roku sa už pripravujú nové modely na nový rok, a vtedy sa dajú kúpiť súčasné za znížené ceny. Niekedy sa ešte aj vo februári dajú kúpiť bicykle z minulej sezóny so zľavami až 20%.

Zdroje: manuály k bicyklom, rady servisného pracovníka a hlavne moje vlastné skúsenosti :)

  • Currently 5.00/5

Priemerné hodnotenie: 5.0 (počet hlasov: 1)

Hlasovať môžu len prihlásení užívatelia

» Diskusia k článku (8) - pridať komentár

Bmatias
5. 7. 2008 15:07
Prečítané 34454
Bikeweb.sk


bike

10.11.2024
slnko 7:06 - 16:26
Sviatok: Tibor

Ďalšie sekcie

Bikeweb odporúča

Najčítanejšie články

Reklama

Kvízy