Typy bŕzd
Pri kúpe bicykla by ste sa mali zamerať aj na brzndný systém. Veď brzdenie je asi druhá najdôležitejšia funkcia bicykla.
V dnešnej dome sa najviac vyskytujú tri prevedenia bŕzd: cantilever, V-brake a kotúčove brzdy. Kvalita je poväčšine priamo úmerná cene, ale treba si uvedomiť, že niekedy aj lacnejšie a správne udržované brzdy brzdia lepšie ako tie drahšie, o ktoré sa nestaráme. Základné typy brzdných systémov sú:
- Cantilever
- V-brake
- Kotúčové
Brzdy cantilever
Sú to klasické ráfikové brzdy, pracujúce na princípe zvierania čeľustí. Tieto brzdy sa vyskytujú takmer pri všetkých lacnejších bicykloch. Ich prevádzka je lacná, no sú náročnejšie na nastavenie. Čeľuste sú prepojené oceľovým lankom, ktoré je v strede napojené na hlavné lanko, resp. sú prepojené stredovým lankom s trmeňom. Používajú sa tu hlavne klasické brzdové klátiky. Tieto majú kovový základ, do ktorého sa nasúvajú vymeniteľné gumičky - klátiky. Celkovo sa brzdové klátiky delia podľa tvrdosti materiálu, alebo veľkosti brzdnej plochy. Taktiež je rozdiel v účinku bŕzd pre mokré alebo suché ráfiky. Osobne tieto brzdy veľmi neodporúčam z dôvodu obtiažneho nastavovania.
Brzdy V-Brake
Alebo aj V brzdy. Sú to vlastne zdokonalené brzdy typu cantilever. Rozdiel je v tvare a spôsobe prenesenia sily na čeľuste. Čeľuste (obr. 3) sú dlhšie a majú rovný tvar. Sú prepojené hlavným lankom chráneným pred vnikaním nečistôt gumeným tesnením (2). Avšak táto guma nie vždy dlho vydrží a bez lanká rýchlo podliehajú korózii. Používajú sa buď klasické klátiky, alebo klátiky so závitom. Prenesenie brzdnej sily na brzdy je pri týchto brzdách značne účinnejšie ako pri type cantilever. Sú taktiež jednoduchšie čo sa týka nastavenia a údržby. Vyššie sady V bŕzd sú vybavené aj tzv. paralelogramom (5), ktorý zabezpečuje vždy kolmý nábeh gumičky na ráfik. Kvalita brzdenia je hlavne podľa pužitých klátikov, ktorých je na trhu& veľa v cenových kategóriách od 100sk vyššie.
Kotúčové brzdy
Sú to jediné brzdy, ktoré na brzdenie nepoužívajú ráfik kolesa, ale vlastný brzdový kotúč, ktorý je upevnený na náboji kolesa. Kotúčové brzdy sú ťažšie ako obyčajné, no majú veľa výhod. Môžu byť mechanické, polohydraulické, alebo plne hydraulické. Rozdiel je len v prenášaní sily na brzdový kotúč. Mechanické kotúčové brzdy vyžadujú vynaloženie veľkej sily na brzdenie a preto sú málo používané. Kotúčové brzdy sa vyznačujú dobrými brzdnými vlastnosťami aj v blatistom a mokrom teréne. Sú tak isto ako hydraulické brzdy dosť drahé. Vyžadujú okrem iného aj kvalitný výplet kolesa a širšie špice, pretože brzdná sila sa prenáša prostredníctvom týchto špicov. Takisto je potrebný iný náboj a vidla. Tým sa často zvyšuje hmotnosť celého bicykla.
Brzdové klátiky (pre ráfikové brzdy)
Aby brzdy správne fungovali, je ako soľ v jedle potrebné, aby boli vybavené kvalitnými brzdovými klátikmi (gumičkami). Je síce jednoduchšie a lacnejšie kúpiť lacné neznačkové klátiky, ale je to len relatívne. Značkové klátiky sú zostrojené z oveľa kvalitnejšieho materiálu, ktorý je odolnejší voči oteru a tak isto aj jeho brzdný účinok je lepší ako u no-name klátikoch. Je to badateľné hlavne pri brzdách V-break, kde je dôležitá hlavne tvrdosť klátikov. Samozrejme je zbytočné kupovať drahé klátiky na jazdu po meste. Ale verte, táto investícia sa vyplatí.
Okrem týchto druhov existujú ešte bubnové, ktoré sa už v súčasnosti nepoužívajú.
2. 3. 2008 19:06
Prečítané 19595
» Články od autora
Zdieľané bicykle už aj v Nitre (28. 7. 2017)
Prehadzovanie (30. 7. 2010)
Stanovačka s bicyklom (25. 6. 2010)
Solárny zámok na bicykel - skylock (25. 5. 2014)
Pravidlá pre cyklistov (zákon) (5. 3. 2008)
Nové cyklotrasy v Bratislave (14. 4. 2019)
» Podobné články
SlowWheel: spomaľte svoj bicykel (8. 7. 2012)